Ludvika kommun har i samarbete med Landet Reklambyrå tagit fram en ny grafisk profil för Ludvika och Smedjebacken turism. Det nya profilpaketet börjar användas den 18 september i samband med att den nya turistbyrån och resecentrum invigs i Ludvika.
Ludvika i Södra Dalarna med dess stora utbud av natur och kultur är välbesökt av turister från både Sverige och resten av Europa. För att möta konkurrensen om turister har det blivit viktigt att kommunicera på ett sätt som tydligt och enkelt beskriver fördelarna med Ludvika och ger det en självklar plats i Dalarna. Det nya profilpaketet omfattar ny logotyp, färger, bilder och illustrationer som håller starka band med både tradition och modern form.
Den nya logotypen består av en dalahäst i profil. I hästen växer ett mönster fram som är ritad med inspiration av kurbits. Logotypen ska skapa ett tydligt igenkännande för Ludvika och Smedjebacken turism samt skapa en tydlig koppling till Dalarna.
Den 18 september invigs den nya turistbyrån och resecentrum i Ludvika. Den nya profilen börjar då användas och syns först och främst i butik, annonsering, hemsida och skyltar runt om i kommunen.
Kontaktperson – Landet Reklambyrå
Jojje Pettersson – Projektledare
Landet Reklambyrå, Björnhyttan 21, 772 90 Grängesberg
Tel: 073-905 94 95, E-post: jojje@landetreklam.se