Melodifestivalen
Jag fokuserar i det här avsnittet på melodifestivalens resa under 2000-talet där formatet och varumärket fått en ganska betydande utveckling och jag gör det tillsammans med det produktionsbolag som haft en stor inblandning i just detta. Dallas Sthlm.
Jag gör också ett besök hos Michael Feiner i hans studio. Han kommer berätta om en låt som också fått en betydande och återkommande placering i melodifestivalen. Det blir mycket prat om varumärkesarbete och musik när vi ska prata om sveriges största produktion inom underhållning. Nu kör vi!
Medverkar i detta avsnitt
Anders Johansson, Dallas Sthlm
Charlotta Ribbefjord, VD Dallas Sthlm
Johan Gustavsson, Dallas Sthlm
Magnus Frykberg via telefon, kompositör
Michael Feiner, musikproducent
Övrig credits: Tack till Annette Brattström på SVT Vi tar mer än gärna emot kommentarer och tips. Allt för att kunna göra den här podden bättre och bättre.
Har du tips på något vi bör få med i dessa avsnitt så blir vi jätteglada om du kontaktar oss. Antingen kontaktar du oss i våra sociala kanaler på Instagram eller Facebook eller så mailar du oss på varumarket@landetreklam.se
Varumärket avsnitt
Fröken Ur
Fröken UrFröken Ur lanserades som automatisk taltjänst över telenätet 1934. Televerket som det hette när jag var i skolåldern levererade Fröken Ur. Innan alla hade en mobiltelefon som automatiskt visade rätt tid, och det är faktiskt inte länge sedan, då fick man...
Snowracer
SnowracerNär jag var 10 år då fick jag en snowracer i julklapp. Den var blå, hade de nya breda skenorna och en sportig ratt. Jag kom ihåg att jag inte ens kunde vänta in morgondagen utan trots att det var mörkt ute på julafton så drog man med sig den till närmaste...
Pucko & Halv special
Pucko & Halv specialSedan slutet på 50-talet har Pucko, den lilla flaskan med 2 dl chokladmjölk varit en självklarhet tillsammans med korven på alla sveriges gatukök. För många är den liksom lika självklar som korven. Ingen pucko, ingen korv. Ingen korv, ingen...
Folkvagn
Podavsnittet om Folkvagn publiceras 14 januari 2021FolkvagnDet finns bilar som liksom aldrig förlorar sitt värde. Framförallt om dom har kultförklarats, Där det finns en kultur som drivs vidare av entusiaster. Folkvagn, Folka, Beetle, bubbla, bagge.. Kärt barn har...
Jultomten
Jultomten. Visste ni att just det här utseendet av jultomten började etsas in som standardutseende av Coca Cola för 100 år sedan.
Trangia
Trångsviken. En av de tidiga företagarna startade sitt företag redan 1925 och det skulle visa sig att det resulterade i en produkt som de flesta av oss tagit del av faktiskt över hela världen.
JOFA
Detta avsnitt handlar om JOFA. Medverkar gör förrutom Jojje Pettersson:
Håkan Södergren – Ishockeyspelare
Johnny Martinsson – fd. VD JOFA
Leif Skottheim – Produktutvecklare JOFA