Folkvagn
Det finns bilar som liksom aldrig förlorar sitt värde. Framförallt om dom har kultförklarats, Där det finns en kultur som drivs vidare av entusiaster. Folkvagn, Folka, Beetle, bubbla, bagge.. Kärt barn har många namn sägs det.
När folkvagnen togs fram på 30-talet då var målet att bilen skulle rymma 4 personer, ha en maxhastighet på 100km/h, klara sig bra i uppförsbackarna, vara stabil på vägen och samtidigt vara en billig bil.
Det här avsnittet kommer i all sin enkelhet att handla om varumärket Folkvagn. Alltså bubblan. Bilen som kom från det mörka i nazityskland till att bli en symbol för fred och kärlek.
Medverkar i detta avsnitt
Bosse “Bildoktorn” Andersson – Bilexpert
Gösta Rustas – VW Bilexpert
Lars Häsä – Folkvagnsentusiast
Patrick Collister – Reklamare
Jonas Lembke – Reklamare
Jojje Pettersson
Musik “Tacka vet jag folkvagn” med tillåtelse av Tommy John. Övrig credits: Stort tack till Volkswagenhistoriska Klubben (VWHK), Mikael Granberg, Jeanette Asteborg på VW, Stefan Dahlin på VW, Michael Seidel
Vi tar mer än gärna emot kommentarer och tips. Allt för att kunna göra den här podden bättre och bättre.
Har du tips på något vi bör få med i dessa avsnitt så blir vi jätteglada om du kontaktar oss. Antingen kontaktar du oss i våra sociala kanaler på Instagram eller Facebook eller så mailar du oss på varumarket@landetreklam.se
Varumärket avsnitt
Fröken Ur
Fröken UrFröken Ur lanserades som automatisk taltjänst över telenätet 1934. Televerket som det hette när jag var i skolåldern levererade Fröken Ur. Innan alla hade en mobiltelefon som automatiskt visade rätt tid, och det är faktiskt inte länge sedan, då fick man...
Melodifestivalen
Avsnittet om Melodifestivalen fokuserar på den varumärkesresa som gjorts under 2000-talet. Medverkar gör Dallas Sthlm och Michael Feiner.
Snowracer
SnowracerNär jag var 10 år då fick jag en snowracer i julklapp. Den var blå, hade de nya breda skenorna och en sportig ratt. Jag kom ihåg att jag inte ens kunde vänta in morgondagen utan trots att det var mörkt ute på julafton så drog man med sig den till närmaste...
Pucko & Halv special
Pucko & Halv specialSedan slutet på 50-talet har Pucko, den lilla flaskan med 2 dl chokladmjölk varit en självklarhet tillsammans med korven på alla sveriges gatukök. För många är den liksom lika självklar som korven. Ingen pucko, ingen korv. Ingen korv, ingen...
Jultomten
Jultomten. Visste ni att just det här utseendet av jultomten började etsas in som standardutseende av Coca Cola för 100 år sedan.
Trangia
Trångsviken. En av de tidiga företagarna startade sitt företag redan 1925 och det skulle visa sig att det resulterade i en produkt som de flesta av oss tagit del av faktiskt över hela världen.
JOFA
Detta avsnitt handlar om JOFA. Medverkar gör förrutom Jojje Pettersson:
Håkan Södergren – Ishockeyspelare
Johnny Martinsson – fd. VD JOFA
Leif Skottheim – Produktutvecklare JOFA